شرایط طلاق غیابی

ازدواج نیاز طبیعی هر انسانی است که این نیاز با خود مسئولیت به همراه دارد که برای پایداری یک زندگی مشترک توجه به قوانین مهم است. اگر این قوانین درست انجام نشود آن زندگی به مرحله ی جدایی می رسد. طلاق به معنی جدایی و رهایی است که در زندگی مشترک زن و مرد یکدیگر را ترک و رها می کنند. طلاق در عقد دائم معنی می دهد در دیگر عقد ها به شیوه ی دیگری انجام می شود. در زیر به معنی طلاق غیابی و شرایط آن می پردازیم.

قبل از آن که به نحوه ی طلاق غیابی بپردازیم باید معنی رای غیابی را بدانیم.

رای غیابی

در صورتی که علیه کسی شکایتی صورت گیرد و دادگاه ابلاغیه ای به فرد مورد شکایت قرار گرفته را ارسال کند و به دست وی نرسد و در جلسه حاضر نشود، در صورتی که وی محکوم شود و لایه ای ارائه نشود به دادگاه، رای صادر شده غیابی خواهد بود. این حکم 20 روز قابل پیگیری خواهد بود و رسیدگی مجدد خواهد بود.

شرایط طلاق غیابی

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد:

همانطور که می دانید با توجه به قوانین کشورمان در حالت عادی اختیار طلاق با مرد است. یعنی مرد با مراجعه به دادگاه می تواند تقاضای طلاق کند در واقع به حضور زن در دادگاه نیازی نیست. مرد موظف است قبل از جاری شدن صیغه ی طلاق، تمام حق و حقوق همسر خود را مانند مهریه به صورت کامل پرداخت نماید. اگر زن در دادگاه حضور نداشته باشد و لایحه ای ارائه ندهد، حکم طلاق به صورت غیابی داده می شود و قابل بررسی خواهد بود تا 20 روز بعد. در برخی مواقع که زن در جلسه ی دادگاه حضور ندارد، قاضی حکمی در مورد حقوق مالی زن صادر نمی کند و این موضوع باز می ماند.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن:

  1. درصورتی که مرد از دادن نفقه خودداری نمایید یا توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، زن می تواند درخواست طلاق دهد. اگر دادگاه نتواند مرد را به دادن نفقه ملزم کند، قاضی مرد را وادار به طلاق همسر خود می کند و در زمانی که مرد از طلاق همسر خود خودداری کند، نماینده دادگاه به جای شوهر اقدام به طلاق و امضای اسناد خواهد کرد. اگر مرد در این جلسه حضور پیدا نکند و لایحه ارائه نکرد، رای غیابی خواهد بود.

  2. در صورتی که زندگی برای زن با سختی و مشقت باشد و تحمل آن زندگی برای او مشکل باشد به طور مثال شوهر او اعتیاد داشته باشد یا به شدت مورد آزار و اذیت قرار دهد به طوری که به دادگاه ثابت شود، دادگاه حق طلاق به زن داده و در صورتی که مرد حضور نداشته باشد رای به طلاق غیابی داده خواهد شد.

    طلاق غیابی
  3. در صورتی که مرد به مدت 4 سال مفقودالاثر باشد زن می تواند به دادگاه مراجعه کرد و درخواست طلاق دهد. دادگاه از طریق روزنامه های محل و کثیرالانتشار عکس فرد را آگهی می کند تا اگر کسی از وی خبر دارد به دادگاه اطلاع دهد. این آگهی، سه بار متوالی با فاصله ی یک ماه انتشار می یابد. در صورتی که پس از گذشت یک سال از اولین آگهی از مرد خبری داده نشد، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند. بنابراین مجموعا برای طلاق در این مورد حداقل 5 سال زمان نیاز است. بعد از طلاق زن باید به عده خود وفادار بماند تا در صورتی که مرد بازگشت در صورت تمایل رای طلاق از بین می رود.

  4. مورد آخر حق طلاق زن در حین عقد می باشد. صورت عدم تحقق موارد گفته شده در سند ازدواج، زن می تواند درخواست طلاق خود را  به دادگاه ارائه دهد. در صورتی که مرد حضور نداشت، حکم طلاق غیابی خواهد بود.

سخن آخر

در این مبحث سعی کردیم مطالبی را که برای طلاق غیابی کلیدی هستند را به صورت خلاصه مطرح کنیم، اما شما برای رسیدن به نتیجه بهتر نیاز به  به مشاور و وکیل متخصص طلاق دارید. خبر خوب اینکه در حال حاضر شما در وب سایت رسمی راحله امیری وکیل پایه یک دادگستری هستید. از طریق صفحه "درباره ما" و سایر بخش های وب سایت می توانید با راحله امیری و فعالیت هایشان آشنا شوید.

راحله امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور خانواده

 راحله امیری یکی از وکیل های مجرب، متخصص و مشاور در دعاوی دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی، دعاوی ثبتی و چک در استان تهران می باشد. راحله امیری با تمام قوانین خانواده بروز آشنایی کامل دارد و می تواند انواع پرونده‌های حقوقی و حقیقی شما را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه به موفقیت به سرانجام برساند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از بهترین راهکارهای قانونی با ما تماس بگیرید و از مشاوره ما بهره مند شوید.
02122578022

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.