تمام نکات کلیدی در مورد نفقه

نفقه چیست؟

نیاز ادامه زندگی زناشویی این است که هزینه های مربوط به آن تامین شود. مبالغی که برای زندگی هزینه می شود را نفقه می گویند. این موضوع بسیار با اهمیت است به همین خاطر، در قانون مدنی به تبعیت از احکام فقهی تامین نفقه زن و نفقه فرزند بر عهده مرد می باشد هر چند که آن زن شاغل و دارای درآمدی کافی باشد. 

در موارد زیر نفقه به زن تعلق می گیرد:

  1. در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است و در عقد موقت، زن حق نفقه ندارد مگر اینکه دو طرف در هنگام عقد به توافق رسیده باشند که هزینه های زن بر عهده ی مرد است.
  2. زن برای دریافت نفقه باید در تمکین مرد باشد. در صورت عدم تمکین زن، مرد هیچ تعهدی در قبال پرداخت نفقه ندارد.

نفقه شامل چه چیزی می شود؟

طبق قانون ازدواج، در عقد دائم مرد موظف است به همسر خود نفقه بپردازد. نفقه زن شامل تمام نیازهایی می شود که زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد و با شأن وی نیز متناسب است از جمله مسکن، پوشاک، خوراک، اثاث، وسایل منزل، مخارج سفر و هزینه های بهداشتی و درمانی است.

نفقه چیست

برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از بهترین راهکارهای قانونی با ما تماس بگیرید و از مشاوره ما بهره مند شوید.
02122578022

میزان نفقه زن چه مقدار است؟

در قانون مصادقی را برای نقفه در نظر گرفته که در بالا توضیح دادیم ولی میزان مشخصی برای نفقه زن مشخص نشده است. در واقع باید تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن باید پوشش داده شوند. ملاک تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شأن اوست که در شرایط زمانی و مکانی مختلف، میزان نفقه متغیر خواهد بود. در صورتی که زوج نتوانند به توافق در میزان نفقه برسند می توانند به دادگاه مراجعه کنند. دادگاه نیز پرونده را به کارشناسان نفقه داده و آنها براساس تحقیقاتی که انجام می دهند میزان نفقه را محاسبه و اعلام می کند.

رابطه تمکین و نفقه چیست؟

شرطی که زن را مستحق دریافت نفقه می‌کند «تمکین» است. تمکین بودن یعنی زن موظف است در مقابل شوهر خودش به یکسری از وظایف پایبند باشد و حقوق شوهر خود را رعایت کند.

تعلق گرفتن نفقه به زن وابسته به تمکین کامل زن است که به دو صورت مطرح می شود:

  1. تمکین خاص: به منظور داشتن روابط زناشویی است.
  2. تمکین عام: فرمانبرداری زن در موارد مختلف از همسر خود است. یکی از مهمترین این موارد، سکونت در محلی که شوهر انتخاب کرده مگر اینکه در حین عقد به توافق جز این رسیده باشند.

نفقه در دوران عقد چگونه است؟

نفقه در دوران عقد صدق نمی کند زیرا مرد باید در تدارک ازدواج باشد و همسر خود را به خانه ی خود ببرد به همین منظور در دوران عقد نفقه به زن تعلق نمی گیرد. ولی اگر بعد از عقد مرد همسر خود را رها کند و برای ازدواج تلاشی نکند، زن می تواند شکایت کند و در این صورت می تواند نفقه بگیرید.

 

نفقه چیست

 

آثار حکم حقوقی عدم پرداخت نفقه چیست؟

در عدم پرداخت نفقه دو نکته وجود دارد:

نکته ی اول، اگر مردی نفقه ی همسر خود را پرداخت نکند، همسر او می توان با طرح دعوی حقوقی، همسر خود را برای عدم پرداخت نفقه از دادگاه بخواهد و در این صورت، دادگاه حكم به پرداخت نفقه خواهد داد. وقتی دادگاه حکم پرداخت نفقه را صادر می کند مرد موظب به اجرای می باشد در صورتی که واقعا مرد قادر به پرداخت نباشد، زن این حق را دارد كه در صورت تمایل، تقاضای طلاق كند.

نكته دوم، نپرداختن نفقه در قانون ایران جرم محسوب می شود در این صورت اگر زن به دادسرای عمومی مراجعه کند و ثابت کند که شوهرش نفقه را پرداخت نمی کند در این صورت مرد علاوه بر پرداخت نفقه به مجازات مقرر در قانون نیز محكوم خواهد شد.

اثبات پرداخت نفقه

اگر بین زن و شوهری این اختلاف پیش آید که شوهر نفقه را پرداخت کرده یا خیر در این صورت باید اثبات کند که چگونه پرداخت کرده است. در غیر این صورت محکم به پرداخت نفقه ی همسر خود خواهد شد.

 

نفقه چیست

 

مطالبه نفقه اگر توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

  1. مطالبه نفقه از نظر زمانی بسیار کم می شود.
  2. با داشتن وکیل دیگر نیاز به حضور زن در دادگاه نمی باشد.
  3. وکیل در صورت شناسایی می تواند امکان شوهر را توقیف کند.
  4. در صورتی که شوهر نفقه را پرداخت نکند، وکیل می تواند حکم جلب او را بگیرد.

نتیجه

در قانون ایران پرداخت نفقه اجباری می باشد و در صورتی که مرد از پرداخت آن اجتناب کند، زن می تواند طلاق بگیرد و یا اموال همسر خود را توقیف و حکمن جلب وی را گرفته و به زندان بیندازد.

 راحله امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور خانواده

راحله امیری وکیل مجرب، متخصص و مشاور در دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی، دعاوی ثبتی و چک در استان تهران می باشد و با تمام قوانین خانواده بروز آشنایی کامل دارد و می تواند انواع پرونده‌های حقوقی و حقیقی شما را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه به موفقیت به سرانجام برساند.

اگر هنوز سوالی برایتان باقی مانده است همین حالا جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.
02122578022

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.