گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی است که توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می شود و در آن تعداد وراث و همچنین میزان سهم الارث، ورثه مشخص می شود. این گواهی از طریق مراجعه وراث یا نماینده قانونی یا وکیل وراث به شورای حل اختلاف قابل دریافت است.

تعریف طبقات وراث

بر اساس ماده 862 قانون مدنی، ترتیب طبقات ارث به شکل زیر تعریف شده است:

  • طبقه اول: پدر، مادر، شوهر،زن،اولاد (درجه اول)
    اولاد اولاد (درجه دوم)
  • طبقه دوم:اجداد، خواهر و برادر (درجه اول)
    اولاد آنها (درجه دوم)
  • طبقه سوم:عمو، عمه، خاله، دایی (درجه اول)
    اولاد آنها (درجه دوم)

مدارک لازم جهت اخذ گواهی انحصار وراثت چیست؟

  1. گواهی فوت
  2. شناسنامه و کارت ملی متوفی
  3. شناسنامه و کارت ملی وراث
  4. عقد نامه یا رو نوشت
  5. استشهادیه تنظیم شده در دفترخانه اسناد رسمی به اضافه گواهی امضا توسط سردفتر
  6. وصیت نامه در صورت وجود

نکته: جهت اخذ گواهی انحصار وراثت فقط برای فوت شدگان بعد از سال 95 نیاز به اخذ مالیات بر ارث برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نمی باشد.

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

البته اخذ گواهی انحصار وراثت هم مراحل مخصوص به خود را دارد که در اولین قدم پس از تکمیل مدارک خانواده فرد متوفی باید به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی مراجعه کنند و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت توسط یکی از ورثه به طرفیت سایر وراث اعطا شود و پس از آن مراتب این دادخواست باید در روزنامه آگهی شود تا پس از طی تشریفات گواهی لازم صادر شود.
البته توجه به این نکته ضروری است که مرجع صالح برای صدور گواهی انحصار وراثت شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی است.

نکات مهم برای دریافت گواهی انحصار وراثت:

  1. برخلاف تصور بسیاری مردم اختلاف بین وراث در نحوه تقسیم ماترک هیچ تأثیری در صدور گواهی انحصار وراث ندارد.
  2. برای درخواست گواهی انحصار وراثت نیازی نیست که تمام وراث مراجعه کنند حتی یکی از وراث هم می‌تواند با داشتن مدارک دیگر وراث درخواست گواهی انحصار بدهد و در صورت نداشتن مدارک سایر وراث می‌تواند از مراجع ذیصلاح استعلام کند.
  3. هر نوع دخالت در اموال متوفی تنها با داشتن گواهی انحصار وراثت ممکن است و وراث حتی با توافق هم نمی‌توانند در اموال تصرف کنند البته اگر اموال منقول باشد یا داخل در قاعده تصرف مندرج در ماده 35 قانون مدنی باشد این اقدام شدنی است.
  4. در صورتی که متقاضی یا متقاضیان صدور گواهی انحصار وراثت به عمد نام یک یا چند وارث را اعلام نکنند و مرجع رسیدگی هم متوجه این امر نشود و گواهی بدون ذکر نام وراث غائب صادر شود، مطابق ماده 9 قانون تصدیق انحصار وراثت مصوب 1309/07/14 این اقدام کلاهبرداری محسوب می‌شود و مشمول مجازات است.

انواع گواهی انحصار وراثت:

  1. گواهی انحصار وراثت نامحدود: این گواهی در صورتی صادر می شود که فرد متوفی دارای اموالی باشد.
  2. گواهی انحصار وراثت محدود: این گواهی در صورتی صادر می شود که فرد متوفی اموالی ندارد و وراث صرف گرفتن گواهی اقدام می کنند.

توجه داشته باشید که از لحاظ هزینه بین این دو گواهی تفاوتی وجود ندارد اما از لحاظ مدت زمان تفاوت بین این دو وجود دارد. در اخذ گواهی انحصار وراثت نامحدود همانطور که گفته شد آگهی به مدت یک ماه انتشار داده می شود. در خصوص انتشار آگهی وراث لازم نیست کاری را انجام دهند زیرا در شعبه شورای حل اختلاف به پرونده رسیدگی می کنند و خودشان رایگان نشر آگهی می کنند.

راحله امیری وکیل پایه یک دادگستری در پاسداران تهران

در صورتی که طی مراحل فوق به مشاور و یا در صورت برخورد با مشکلی نیازمند داشتن یک وکیل شدید می توانید از خانم راحله امیری وکیل مجرب و توانمندی پایه یک دادگستری کمک بگیرید. زیرا وی تخصص بالایی در زمینه های دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی، دعاوی ثبتی و چک در استان تهران را دارا است. او تسلط کامل بروی قوانین خانواده را دارد و می تواند انواع پرونده‌های حقوقی و حقیقی شما را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه به موفقیت به سرانجام برساند.

برای حل مشکلات قانونی خود از ما کمک بگیرید و شاهد بهترین نتایج باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از بهترین راهکارهای قانونی با ما تماس بگیرید و از مشاوره ما بهره مند شوید.
02122578022

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.