درخواست طلاق از طرف مرد

درخواست طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد

مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون هر زمان با داشتن و یا نداشتن دلیل موجه با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق نماید. به دنبال آن قانون حمایت خانواده مراحل طلاق را از طرف مردان پیش بینی نموده است.

مرد طلاق بخواهد و زن نخواهد تکلیف چیست؟

در قوانین جاری کشور طلاق در اختیار شوهر است او می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و با دادن دادخواست طلاق همسرش را طلاق بدهد. در این خصوص رضایت زن شرط نیست یعنی اگر زن طلاق نخواهد ولی مرد اصرار به آن داشته باشد در نهایت دادگاه ناگزیر به صدور حکم طلاق می باشد. در کشور ما و مقررات فقهی، طلاق را در اختیار مرد قرار داده است و شوهر می تواند با شرایط طلاق زوجه که در قانون آمده است، یعنی پرداخت حقوق مالی زوجه طی مراحل قانونی علی رغم مخالفت زوجه او را طلاق بدهد اما بر عکس آن، زوجه برای گرفتن طلاق بدون رضایت شوهر راهی سخت و دشوار در پیش دارد.

 

در خواست طلاق از طرف مرد

مرد برای دادن درخواست طلاق ممکن است دلیل موجهی داشته باشد:

از جمله دلایل: عدم تمکین زن، سوء رفتار زن، محکومیت خانم به حبس، ترک زندگی خانوادگی و عقیم بودن خانم و… همچنین ممکن است دلیل موجهی برای این درخواست نداشته باشد. به هرحال مرد چه دلیل موجهی برای طلاق داشته باشد و چه دلیل موجهی نداشته باشد، دادگاه تقاضای وی را اجابت خواهد نمود. 

در صورتی که زوج بدون هیچ دلیل موجهی تصمیم به طلاق بگیرد چه حقوقی برای زوجه متصور خواهد بود؟

 

  1.  مهریه، نفقه و اجرت المثل ایام زناشویی باید پرداخت شود.
  2. مبلغی به عنوان نحله طبق دستور دادگاه باید پرداخت شود.
  3. نصف اموالی که زوج بعد از ازدواج به دست آورده به زوجه پرداخت شود.

 

 

درخواست طلاق از طرف مرد

در این مطلب به مراحل طلاق به درخواست مرد پرداخته می شود :

  • ارجاع به داوری برای بررسی طلاق از طرف مرد

بر اساس قانون حمایت خانواده اگر مرد بخواهد همسر خود را طلاق بدهد باید به دادگاه مراجعه کند. نخستین مرحله ای که در این نوع از طلاق مد نظر دادگاه قرار می گیرد، ارجاع به داوری در طلاق است. مطابق قانون پس از صدور قرار ارجاع به داوری هر یک از زوجین مکلفند ظرف مدت یک هفته به ترتیب زیر عمل کنند:

یک نفر از نزدیکان خود را که متأهل بوده و حداقل سی سال سن داشته باشد و به مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی آگاه باشد به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند. در صورتی که فرد واجد شرایط در میان خویشاوندان طرف مقابل یافت نشود یا به آنها دسترسی نداشته باشند و یا در صورتی که این افراد از پذیرش داوری خودداری کنند هریک از زوجین می توانند داور خود را از میان سایر افرادی که دارای صلاحیت باشند انتخاب و معرفی نمایند. در صورتی که زوجین داور انتخاب نکنند، دادگاه می تواند به انتخاب داور برای هریک از طرفین اقدام نماید.

طلاق از طرف مرد نیازمند ارجاع داوری و دریافت گواهی عدم سازش است

  • گواهی عدم امکان سازش

بعد از ارجاع به داوری و صدور حکم، طرفین باید حکم داوری را به دادگاه ارائه کننده تحویل بدهند، ارجاع به داوری در عمل بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و دادگاه به بررسی مجدد موضوع خواهد پرداخت و در صورتی که آشتی و سازش را ناممکن می داند، اقدام به صدور گواهی عدم سازش می نماید. دفتر ازدواج و طلاق نیز تنها پس از دریافت گواهی عدم سازش است که اقدام به اجرای صیغه طلاق و ثبت آن خواهد نمود. نکته حائز اهمیت در مورد طلاق از طرف مرد این است که در این صورت مرد موظف است کلیه حقوق مالی زن را بپردازد. نکته مهم این است که مطابق قانون حمایت خانواده، مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای ارائه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق سه ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی می باشد.

نتیجه

طلاق از طرف مرد به صورت قانونی با داشتن دلیل و نداشتن دلیل موجه با گذراندن مراحل طلاق قابل اجرا است. طلاق از طرف زوج واجد شرایط است مانند پرداخت مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زناشویی و تنصیف مالی که زوج بعد از ازدواج به دست آورده به زوجه تعلق می گیرد.

 

اگر هنوز سوالی برایتان باقی مانده است همین حالا جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.
02122578022

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.