تمکین به چه معنی است؟

زمانی که دختر و پسری باهم ازدواج می کنند شرع و قانون آن ها را مکلف می کند که مجموعه ای از وظایف را در قبال یکدیگر انجام دهند. تمامی وظایفی که در قانون و شرع گرفته شده نیازمند اخلاق مداری دو طرفین است. همانطور که می دانید در زندگی زناشویی، تا زمانی که محبت و علاقه میان طرفین حکمفرماست، صحبت از قانون معنای چندانی ندارد.

یکی از نکات مهمی در شرع و قانون ذکر شده است تمکین بودن زن به مرد است.

مفهوم تمکین 

تمکین در معنای لغوی به معنی در اطاعت دیگری بودن، است. از لحاظ عرفی در ازدواج، کلمه ی تمکین برای زنان استفاده می شود. به این معنی که زن موظف است که یکسری قوانین شرعی را در قبال شوهر خود انجام دهد و حقوق او را رعایت کند. تمکین فقط برای زن در زندگی زناشویی نمی باشد، مرد نیز در قبال همسر خود دارای وظایفی است که باید به درستی آن را انجام دهد. می توان گفت تمکین یکی از عواملی است که باعث ماندگاری زندگی بر پایه ی علاقه است. اما معمولا در دادگاه ها بیشترین موردی که شاهد آن هستیم عدم تمکین زن و شوهر به یک دیگر است. در قانون مدنی به انجام وظیفه و حقوق زندگی زناشویی  تماما اشاره شده است. در واقع با ازدواج زن و شوهر در قبال یکدیگر دارای وظایفی هستند که موظف هستند بدون داشتن هیچ عذر و بهانه آن را انجام دهند.

تمکین به چه معنی است؟

به عبارت دیگر تمکین دارای دو معناست:

  1. تمکین عام

تمکین عام به این معنا است که زن در امور خانواده از همسر خود اطاعت کند چون در کشور های اسلامی مدیریت خانواده با مرد می باشد. زن در این تمکین موظف است با خوش اخلاقی و روی گشاده با همسر خود صحبت کند و به نظافت خود برسد. البته در قبال این تمکین همسر او نیز موظف است به خواسته های زن خود گوش فرا دهد و تا حد امکان اطلاعات کند. در مورد تمکین عام برای زن به این معنی نیست که شوهر خواسته های نامشروع داشته باشد و زن تن به انجام آنها دهد. به طور مثال اگر همسر از زن خود بخواهد که اموال خود را به نام او بزند، زن در صورت ناراضی بودن می تواند قبول نکند.

 

  1. تمکین خاص

منظور از تمکین خاص این است که زن موظف است نیاز های غریزی همسر خود را به درستی برطرف سازد و در صورت درخواست او عدم موافقت نکند. البته این مورد فقط برای زن نمی باشد همسر او نیز نباید از درخواست او خودداری کند. تمکین خاص یک قانون بی چون و چرا نیست، دارای یکسری استثناهایی نیز می باشد بطور مثال اگر طبق ماده 1127 قانون مدنی، همسر دارای مریضی خاصی باشد می تواند از رابطه ی جنسی خودداری کند.

مفهوم عدم تمکین

در اصل و تمکینی که در بالا به آن اشاره شد باید به صورت کامل انجام شود تا نفقه به زن تعلق گیرد در صورتی که یکی از این دو انجام شود و دیگری انجام نشود در واقع ناقص بوده و مرد می تواند ادعا کند که به دلیل عدم تمکین نفقه به همسرش تعقل نگیرید. در واقع مرد می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست کند که الزامات لازم برای تمکین همسر خود را خواستار شود. زن در صورت تمکین نکردن نمی تواند درخواست نفقه کند به عبارت دیگر زن در قبال انجام وظایف خود می تواند طلب نفقه را داشته باشد. در تمکین و عدم تمکین این مرد است که می تواند تشخیص دهد که همسر خود تمکین کرده یا خیر و به دادگاه به منظور عدم تمکین باید برای ادعای خود مدارک و شواهدی ارائه کند.

از طرفی زن نیز در صورتی که همسرش به وظایفش عمل نکرد با داشتن مدارک لازم می تواند به دادگاه مراجعه کرده و اعلام کند مشکل خود را و میتواند در خواست طلاق نیز بدهد.

تمکین به چه معنی است؟

اگر هنوز سوالی برایتان در رابطه با تمکین زن و مرد و مسائل مربوط به آن، برایتان باقی مانده است و نیاز به مشاوره تخصصی تر دارید ما می توانیم به شما کمک کنیم.

راحله امیری وکیل پایه یک دادگستری در پاسداران تهران

راحله امیری وکیل مجرب و توانمندی است که تخصص در زمینه های دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی، دعاوی ثبتی و چک در استان تهران را دارا می باشد. او تسلط کامل بروی قوانین خانواده را دارد و می تواند انواع پرونده‌های حقوقی و حقیقی شما را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه به موفقیت به سرانجام برساند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از بهترین راهکارهای قانونی با ما تماس بگیرید و از مشاوره ما بهره مند شوید.
02122578022

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.