صفر تا 100 مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست؟

زمانی که دو نفر به هر دلیلی تصمیم می گیرند و با هم توافق می کنند تا از هم جدا شوند، در این صورت طلاق و جدایی آن ها از نوع طلاق توافقی خواهد بود.

اکنون شاید برایتان سوال پیش بیاید که در این صورت تکلیف مهریه، نفقه و یا حضانت فرزند چه می شود؟

در موضوع طلاق توافقی زوجین بر سر همه مسائلی که وجود دارد با هم  توافق می کنند، مواردی مانند:

  • مهریه
  • نفقه
  • جهیزیه
  • حضانت و ملاقات فرزندان و ...

زوجه هر توافقی که داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود و تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

شرایط جدید طلاق توافقی از سال ۹۷ در تهران:

تا قبل از آذرماه سال نود و هفت، زوجین یا وکلای ایشان برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت می نمودند، اما از ابتدای آذرماه سال نود و هفت و با توجه به بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۱۳۱۰۴/۵۵ مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ خطاب به مدیران دفاتر خدمات الکرونیک قضایی استان تهران، دفاتر مذکور مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن «گواهی عدم انصراف از طلاق» گفته می شود، نیستند.

این قانون جدید زوجین را موظف می کند که در جلسات مشاوره حاضر شده و حکم دادگاه صالح را مبنی بر اجرای صیغه طلاق توافقی در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اخذ کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از بهترین راهکارهای قانونی برای کاهش مدت طلاق توافقی با ما تماس بگیرید و از مشاوره  حرفه ای ما بهره مند شوید.
02122578022

مراحل طلاق توافقی در دادگاه:

1. ثبت دادخواست طلاق توافقی

در مرحله اول، زوجین و یا وکیل قانونی آن‌ها می‌بایست با همراه داشتن

  •  کارت ملی
  •  شناسنامه
  • عقدنامه

 به دفاتر خدمات قضایی و یا واحد ثبت دادخواست مراجعه کنند. دادخواست صدور عدم امکان سازش را به ثبت برسانند.

 2. تعیین محل دادرسی

بعد از ثبت دادخواست طلاق توافقی، براساس محل سکونت مشترک زوجین، دادگاه صالح رسیدگی به موضوع تعیین، و تاریخ رسیدگی مشخص می گردد. این اطلاعات که حاوی شماره پرونده و شعبه موردنظر است در قالب پیامک برای زوجین ارسال می شود.

در صورت تاخیر در ارسال پیامک از سوی دادگاه، شما می توانید با مراجعه به سایت عدل ایران با استفاده از کد رهگیری دادخواست ثبت شده از وضعیت طلاق توافقی ارجاع شده مطلع گردید.

3. داوری و مراجعه به مرکز مشاوره

در این مرحله زوجین می بایست داورانی را از بین بستگان و افراد مورداعتماد خود جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه معرفی نمایند. در صورت عدم معرفی داور از سوی زوجین، دادگاه راسا داور را انتخاب می‌نماید. داوران معرفی شده باید حداقل ۴۰ سال سن داشته، متاهل، امین، مسلمان و دارای حسن شهرت باشند.

 4. صدور گواهی عدم امکان سازش

بعد از ارسال نظر مشاور و داور و بررسی توسط قاضی، گواهی عدم امکان سازش در سه نسخه صادر می شود. به هر کدام از زوجین یک نسخه داده خواهد شد. به منظور تسریع در روند صدور گواهی عدم امکان سازش می‌بایست در جلسه دوم، حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی ساقط گردد.
با صدور گواهی عدم امکان سازش و قطعیت آن مرحله بعدی مراجعه به دفتر طلاق است.
 مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه پس از تاریخ قطعیت است.

 5. مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق

زوجین با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش می توانند برای ثبت طلاق اقدام کنند. قبل از اجرای صیغه طلاق می بایست وضعیت باکره یا مدخوله بودن زوجه مشخص گردد. در صورتی که زوجه اعلام کند باکره است جهت دریافت گواهی سلامت بکارت به پزشکی قانونی معرفی می شود. در صورت مدخوله بودن نیز با انجام ازمایش خون، گواهی عدم بارداری را باید به همراه خود داشته باشد.

در تمام مراحل طلاق توافقی در دادگاه حضور زوجین یا وکلای آن ها الزامی است و در صورت پشیمانی یکی از آن ها تا قبل از صدور رای، پرونده بسته خواهد شد. بنابراین توافق زوجین از ابتدا تا انتها می بایستی حفظ شود.

یکی از مراحل طلاق توافقی ثبت توافق های زن و شوهر در مورد مهریه، حضانت، نفقه، جهیزیه و اجرت المثل است. تمام این موارد در دادگاه نزد مشاور و همچنین نزد قاضی، صورتجلسه می شود.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آنها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد.

مدارک لازم جهت طلاق توافقی:

  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه و کارت ملی زوجین 
  • در صورت در دسترس نبودن عقدنامه می بایستی به دفترخانه ای که ازدواج کرده اید مراجعه کرده و رونوشت اخذ نمایید.

نکته: تا قبل از صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) هر کدام از زوجین حتی اگر توافق نامه ، وکالتنامه یا دادخواست را امضاء کرده باشند، در صورت پشیمانی رای طلاق توافقی صادر نمی شود. 

در این مقاله سعی شده است که صفر تا 100 موارد مرتبط با طلاق توافقی به صورت خلاصه بیان شود تا کاربران به راحتی بتوانند با شرایط و رویه طلاق توافقی آشنا شوند. 

طلاق و دلایل آن چیست؟

 راحله امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور خانواده

راحله امیری وکیل مجرب، متخصص و مشاور در دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی، دعاوی ثبتی و چک در استان تهران می باشد و با تمام قوانین خانواده بروز آشنایی کامل دارد و می تواند انواع پرونده‌های حقوقی و حقیقی شما را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه به موفقیت به سرانجام برساند.

اگر هنوز سوالی برایتان باقی مانده است همین حالا جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.
02122578022

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.