وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری

به چه کسی وکیل پایه یک دادگستری گفته می‌شود؟

به کامل‌ترین درجه وکالت در ایران پایه یک گفته می‌ شود. وکیل پایه یک دادگستری شخصی است که پس از طی دوره تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس و یا بالاتر در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی (یا هم‌ تراز آن در حوزه علمیه) در آزمون کانون وکلای دادگستری که هر سال یک بار با رقابتی سنگین برگزار می‌ شود، موفق به کسب معدل و ترازی می شود که در بین رقبای پر شماری به عنوان کار آموز وکالت پذیرفته می شوند. مدت زمان دوره کارآموزی 18 ماه است و پس از آن در آزمونی با عنوان اختبار که به صورت کتبی و مصاحبه علمی شرکت می کنند و آن شخص که موفق به قبولی در مجموع 2 آزمون کتبی و شفاهی فوق شود، مجاز به حضور در مراسم تحلیف می گردد که در مراسم مذکور پس از طی تشریفات و اتیان سوگند به عنوان وکیل دادگستری یا وکیل پایه یک دادگستری نائل می شود.

 

وکیل پایه یک دادگستری

وظیفه وکیل پایه یک دادگستری

وظیفه قاضی و وکیل پایه یک دادگستری وصول به حقیقت و احقاق حق است و هر یک در موضع خود از موقعیت و اعتبار اجتماعی خاصی برخوردارند. هر وکیل پایه یک این جمله را باید با خود تکرار کند که ما سوگند یاد کرده ایم، همیشه نظامات و قوانین را محترم بشماریم و جز عدالت و احقاق حق منظوری نداشته باشیم.

خصوصیات وکیل پایه یک دادگستری

  • نظم و انضباط در امور جاری، آراستگی ظاهری که در خور وکیل پایه یک دادگستری می باشد.
  • رعایت وقار و ابهت در رفتار و گفتار در برابر محاکم دادگستری
  • شجاعت و اقتدار خصیصه لازم برای یک وکیل خوب می باشد.
  • یک وکیل با تجربه مدافع آزادی، آبرو و مال، تضمین کننده ی حق موکل خویش خواهد بود.
  • احاطه کامل به قوانین و جدیدترین مصوبات و همچنین فن بیان قوی، استدلال اصولی و هوش بالا برای رسیدن به اموری که به وی سپرده شده داشته باشد.
  • یک وکیل با تجربه باید آنچه را که لازم می داند و در توان و امکان اوست، برای حفظ و استیفای حقوق موکل خود و بهرمند ساختن او از مزایا و امکاناتی که قانون پیش بینی کرده انجام دهد.

پروانه وکالت

وکلا در ایران از دو مرجع پروانه وکالت می گیرند اول کانون وکلا طبق قانون آزمون وکالت را برگزار و به وکلا پروانه می دهند که به وکلای کانون معروف هستند. دوم کانون کارشناسان که چند سالی است اقدام به برگزاری آزمون نموده و به قبول شدگان پروانه کارشناسی می دهند. اصلی ترين شرط وكالت در دادگاه‌ها داشتن پروانه وكالت است، بنابراین وكالت در دادگاه‌ ها به جز موارد استثنایی كه در قانون پيش‌بینی شده توسط اشخاصی غير از وكلای دادگستری یعنی افرادی كه پروانه وكالت ندارند، ممنوع است.

وکیل پایه یک دادگستری

تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه دو در چیست؟

وکیل پایه یک دادگستری حق شرکت در تمامی محاکم اعم از حقوقی و کیفری و.. را دارند. وکلای پایه ۲ فقط حق شرکت در محاکم کیفری که به جرم‌های تعزیری مستوجب حبس کمتراز ۱۰ سال و شلاق و جزای نقدی و اقدامات تامینی منتج می‌شود را دارند. در محاکم حقوقی نیز چنانچه بازخواسته کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال باشد و یا خواسته غیر مالی مگر در دعاوی مربوط به اختلافات در اصل نکاح، اصل طلاق، اثبات و نفی نسب باشد. وکلای پایه یک می‌توانند در تمامی محاکم حقوقی و کیفری در تمام دادگاه‌ها و در تمام مراحل مختلف رسیدگی قضایی شرکت کرده و هیچ محدودیتی برای پذیرش وکالت افراد یا شرکت‌ها ندارند.

 وکیل با تجربه

همانطور که تخصص وکیل بسیار حائز اهمیت است، تجربه وکیل هم باید کاملا مورد اعتنا باشد. چه بسیار وکلایی که به واسطه تجربیات متعدد در پرونده‌های حقوقی با یک موضوع خاص، راه حل‌ هایی برای مشکلات حقوقی شما می‌شناسند که وکلای دیگر از آن بی خبر هستند. درست است که شناسایی تجربه یک وکیل با ابزارهای سنتی مشکل است اما امروزه فناوری‌ اطلاعات در حوزه حقوقی هم راه گشاست و می‌توان در کنار مشاهده رزومه یک وکیل، سوابق کاری او را نیز مشاهده نمود. با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌ رسد پیدا کردن وکیلی که سابقه وکالت در پرونده‌ای با موضوع مشابه شما را داشته باشد موثر و سودبخش می باشد.

خانم راحله امیری با سال ها فعالیت در زمینه پرونده های حقوقی، کیفری، خانواده و ... تجاربی بدست آورده است که اکنون با تمام دغدغه ها و مشکلاتی که دارید به طور کامل آشنا هستند.

 نتیجه

برای کارهایی که نیاز به وکیل دارید، دقت کنید که شخص مد نظر حتما وکیل پایه یک دادگستری باشد تا در هر شرایطی بتواند در دادگاه حضور پیدا کند. مهمترین نکته برای انتخاب یک وکیل، داشتن سابقه ی وکالت فرد می باشد.

 

جهت مشاوره تلفنی یا رزرو وقت از طریق شماره تماس 02122578022 با ما در ارتباط باشید.

 

اولین نفر باشید که دیدگاهش را می نویسد !

دیدگاه شما برای ما مهم است.